Saturday, August 24, 2019

E - FOLIO : BINCANGKAN PUNCA -PUNCA HIBURAN MELAMPAU


Image result for polisas
DUA 6022
PENYIARAN DAN KOMUNIKASI DALAM ISLAM
TAJUK : PUNCA – PUNCA HIBURAN MELAMPAU
KELAS : DTM5B
NAMA PENSYARAH : USTAZ SAIFUL NIZAM

NAMA
NO . PENDAFTARAN
NUR IZZAH BINTI ABD HAFIZ
02DTM17F1007
AERINEA AMERRA BINTI NORAIDEE
02DTM17F1123
NORFARHANA BINTI A. HALIM
02DTM17F1043
UMI SUFI FARZANA BINTI MAT TAJUDDIN
02DTM17F1013
SITI NOR AYUNI BINTI NORMARZUKI
02DTM17F1049
NURUL FARAH AINI BINTI KAMAROZAMAN
02DTM17F1120










PENGENALAN

Image result for hiburan melampau image

 Hiburan ialah peristiwa, persembahan, atau kegiatan yang direka bentuk untuk memberi nikmat kepada penonton, walaupun contohnya untuk permainan komputer, "penonton" mungkin hanya seorang sahaja. Para penonton boleh menyertai hiburan secara pasif, umpamanya menonton opera, atau secara aktif seperti dalam permainan komputer.Industri yang membekalkan hiburan digelarkan industri hiburan. 

    Antara matlamat utama manusia ini dicipta oleh Allah SWT adalah untuk mengabdikan diri kepada Nya seperti yang firmankan oleh Allah dalam surah Az Zariyyat ayat 56 yang bermaksud :  

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”

      Maka menjadi tanggungjawab kita untuk menjadikan setiap aktiviti kita termasuk berhibur sentiasa berada di dalam ruang lingkup beribadah kepada Allah SWT.

     Kebelakangan ini terlalu banyak diperkatakan isu yang berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja. Perlakuan sosial yang negatif tidak seharusnya merupakan satu petunjuk ke atas kelemahan masyarakat untuk membudayakan pembangunan secara positif yang berteraskan prinsip dan nilai-nilai murni kemanusian serta agama.

      Justeru kita lihat, keruntuhan akhlak dikalangan remaja sebagai tunggak masa hadapan negara kini semakin meningkat. Gejala sosial semakin berleluasa, keselamatan benda awan terjejas, kesejahteraan umat juga tidak terkawal. Secara terperincinya, pelbagai faktor yang menyebabkan kekurangan moral dan keruntuhan akhlak dikalangan remaja, salah satunya adalah disebabkan “hiburan yang melampau”.Hal ini boleh digambarkan dengan pelbagai adegan yang berlaku pada masyarakat kita hari ini.

PUNCA – PUNCA HIBURAN MELAMPAU

Image result for gvf 2019

Keruntuhan akhlak remaja zaman ini boleh berpunca daripada salahnya cara ibu bapa mendidik mereka daripada kecil. Jika dibesarkan dengan kurang perhatian dan kasih sayang, anak-anak akan terbiar. Mereka lebih selesa membuat hal sendiri. Jika dengan kekerasan, anak-anak akan suka menipu dan memberontak. Oleh itu, mereka akan mencari rakan untuk meluahkan atau mencari hiburan bagi melepaskan tekanan yang diterima dari pihak keluarga. Bentuk-bentuk hiburan yang menjadi kegemaran remaja sekarang adalah bermain permainan video, melayari internet, bersosial seperti melepak, merempit dan lain-lain. Yang paling ketara, remaja zaman sekarang tidak boleh berenggang dengan telefon bimbit. Bagi mereka, telefon bimbit seperti nyawa mereka. Yang merisaukan adalah cara penggunaan gadjet. Daripada penggunaan telefon bimbit dan internet yang berterusan, mereka terdedah dengan perkongsian lucah dan benda yang tidak senonoh. Terdapat banyak aplikasi masa kini yang memberi pautan dan laman web tidak elok. Akibat daripada penyalahgunaan gadjet ini, remaja yang teransang dengan fikiran yang tidak senonoh dan perangai yang kurang menghormati orang lain terutama wanita. Fikiran yang kotor boleh membawa mereka kepada hubungan kaum sejenis, rogol dan liwat. 

Remaja penuh dengan sifat ingin tahu dan suka mencuba benda baru. Kebanyakkan remaja lebih suka berkongsi dengan kawan sama umur atau yang memahami keadaan diri mereka. Akan tetapi, jika salah memilih rakan, ia juga boleh membawa padah. Kawan yang mempunyai aura negatif, boleh menyebabkan terjerumusnya kepada dadah, arak dan lain-lain. Kes seperti ini sering terjadi dikalangan remaja yang belajar jauh dari keluarga dan tidak biasa dengan suasana baru. Ini boleh menyebabkan remaja-remaja mengalami kejutan budaya di tempat baru. Bila remaja-remaja ini sudah terjebak, mereka berasa seronok. Mereka menggunakan alasan bahawa jauh dari keluarga dan kawan adalah teman untuk berseronok. Tambahan pula, berkenalan dengan berlainan jantina juga adalah salah satu hiburan buat remaja zaman sekarang. Budaya bercouple makin berleluasa dikalangan remaja bagi menghilangkan sunyi dan membuat teman keluar. Melihat rakan mempunyai pasangan, kita pun ingin mencuba. Budaya seperti ini boleh membawa kepada zina. Daripada budaya ini, kita banyak mendengar kes-kes pembuangan bayi di media massa sama ada media cetak mahupun media elektronik.


Dalam kajian kami mencari kesan tiada kEsan baik yang kami temui. Antara kesan yang kurang baik ialah :

1. Sikap pentingkan kemewahan.

2.  Peningkatan kes jenayah.

3. Keruntuhan akhlak dalam golongan remaja.

4. Terapan nilai nilai negatif.

5. Menggagalkan usaha remaja menjadi golongan yang manusia yang sempurna  dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi
  
6. Meningkatkan gejala sosial dalam kalangan remaja dan belia

7. Menyebabkan generasi muda lupa akan matlamat hidup yang sebenar.

8.Menggagalkan usaha kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang berwawasan dan berilmu pengetahuan.

9. Golongan remaja dan belia semakin jauh dari 
pada nilai-nilaikeagamaan.

10. Maruah keluarga tergadai

Image result for hiburan melampau image
Terlampau taksub dengan artis luar sehingga lupa akan batas pergaulan




1.    Remaja perlu mendekatkan diri dengan didikan agama. Disamping menerapkan nilai-nilai murni dalam diri dengan bergaul bersama yang berpengetahuan dan orang yang arif tentang agama.

2. Ibu bapa perlu memainkan peranan yang penting dalam memberikan perhatian, pendidikan yang serius dan juga mencurahkan kasih sayang yang cukup terhadap anak-anak mereka.Bak kata pepatah melayu, “Melentur buluh biarlah dari rebungnya”.

3. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengatasai masalah tersebut.Selain itu menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak dengan memberikan keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan dalam diri mereka. 

4. Mereka juga perlu tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan, menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri serta meneroka potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak.

5. Berkawan dengan kawan yang dapat membantu dalam pelajaran, mengajak kepada kebaikan dan positif.

6. Berjumpa dengan guru atau orang yang dipercayai untuk mendapatkan nasihat dan pandangan yang baik.

7. Peranan media massa dengan memberi kempen atau rancangan yang menghidupkan jiwa dan rohani. 

8. Pendekatan akademik. Ini boleh dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan akademik dan separa akademik seperti kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Begitu juga dengan perubahan-perubahan teknik-teknik pengajaran seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik pengajaran luar kelas. 

9.  Penguatkuasaan Undang-Undang oleh pihak berkuasa seperti polis.Bidang kuasa polis yang sedia ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan pelajar-pelajar.Pihak pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk masalah pelajar ini kepada pihak polis.

10. Langkah-langkah pencegahan yang bersesuaian hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah. Kaunseling di peringkat sekolah adalah penting dalam membantu remaja mengatasi masalah mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman dilantik dalam memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan kaunseling tersebut. 

11. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlulah memainkan peranan yang penting.Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan guru perlu diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang bermasalah.Ibu bapa seharusnya menerima teguran daripada guru dengan sikap terbuka dan positif.PIBG jangan lah jadi umpama “kucing tak bergigi, tikus lompat tinggi-tinggi”.


PENUTUP
Kesimpulannya,semua pihak haruslah berganding bahu untuk memainkan peranan masing – masing. Selain itu,remaja juga haruslah berfikir dahulu sebelum  membuat sesuatu keutusan .fikirkan sama ada keputusan yang dibuat itu baik atau buruk kepada diri sendiri. Remaja juga haruslah memilih kawan yang betul kerana sekirannya salah berkawan,buruk padahnya kerana pengaruh rakan sebaya ini berat kepada diri sendiri kerana rakan sebaya ini adalah orang kedua yang rapat dengan diri kita selepas keluarga. Sebagai ibu bapa adalah digalakkkan supaya sentiasa mengawal aktiviti harian anak -anak supaya anak – anak tidak menjadi liar dan dapat dikawal. Sekiranya dirumah mempunyai WIFI, ibu bapa hendaklah memantau bahan – bahan yang anak -anak lihat di media elektronik. Akhir sekali, guru -guru pula mestilah setiasa menunjukkan tingkah laku yang baik dan sopan di hadapan anak murid masing – masing.

Firman Allah ta’ala yang artinya

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu” (QS Al Hujuraat [49]:6 )
Pengertian orang yang fasik adalah orang yang secara sadar melanggar larangan atau hukum agama.
Orang yang fasik sebagaimana yang disampaikan dalam firman Allah ta’ala yang artinya, “(yaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerusakan di muka bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi.” (QS Al Baqarah [2]:27)
Bagi orang-orang yang fasik, tempat mereka adalah neraka Jahannam.

RUJUKAN

1 : JURNAL
2 : BLOG 
3 : RISALAH 
4 : MAJALAH KEPERIBADIAN UNGGU
5: MAJALAH IMAN


No comments:

Post a Comment